Geplaatst op

Thuis in de wijk is wat we zijn als corporatie, in direct contact met onze bewoners en partners. Voor onze bewoners hebben we volop oog. Want hoewel zij meestal fijn wonen bij ons, hebben onze bewoners het om uiteenlopende redenen soms zwaar. Juist in deze tijden – met grote uitdagingen op het gebied van onder meer de betaalbaarheid en beschikbaarheid – komt er veel energie en creativiteit los.

In dit soort tijden ontstaan vaak de mooiste dingen. Als 2022 iets heeft geleerd, is het wel dat we wereldwijde ontwikkelingen niet kunnen veranderen, wel dat we ons snel hierop kunnen aanpassen. Dat we wendbaar willen zijn en vooral ook grote, soms mondiale thema's weten te verbinden met ons dagelijks werk. Juist daarin kunnen we als corporatie onze meerwaarde tonen. En dat doen we ook! Denk aan onze Woonbronbrigade, die regelmatig uitrukt om bewoners te helpen. Aan Carnisse waar we als 'betrokken buurman' grote stappen zetten in het verbeteren van de wijk, sociaal en fysiek. Aan Zuidplas waar we sinds kort de bewoners van zo'n 800 woningen een thuis bieden. Ruim 5.500 Woonbron woningen worden inmiddels verwarmd met restwarmte uit een warmtenet. Juist door goed oog te hebben voor wat er speelt bij onze bewoners en partners, en te handelen volgens onze kernwaarden Persoonlijk, Verbindend en Toegewijd, maken we het verschil.

Thuis in de wijk
Twee jaar geleden stelden we onze koers 'Thuis in de wijk' vast. Deze blijft onverkort van toepassing. Wel verschuift het accent misschien de komende jaren. De pijlers 'Voldoende goede woningen' en 'Vandaag voor morgen' (duurzaamheid) nemen nog verder in belang toe, tegen de achtergrond van een vastgelopen woningmarkt en grote mondiale uitdagingen, zoals het klimaat. Thuis in de wijk zijn en écht doen wat van belang is voor onze bewoners, vraagt dat we leren en ontwikkelen. Dit deden we in 2022 onder meer door een tweetal pilots in de Lampreibuurt in Hoogvliet en Tuinenhoven in IJsselmonde. De ervaringen die we daar opdeden, uiteraard samen met onze bewoners en partners, vertalen we naar betere werkwijzen.

Voldoende goede woningen
Voor 2023 en daarna geldt dat er veel te doen is in een korte tijd. Er is een ongekend grote opgave in het bouwen, 'toekomstklaar' isoleren en aardgasvrij maken van onze woningen. Bovendien moeten uiterlijk in 2028 alle woningen met een E-, F- of G-label zijn verbeterd. Bijna een verdubbeling van de bouwproductie is nodig. Wij nemen ons haalbare aandeel in deze opgave. Niet alleen omdat dit moet, maar vooral omdat we dit wíllen. Dit vraagt dat we onze energie richten. Onze koers blijft leidend en we blijven Thuis in de wijk. Wel zal het accent de komende jaren meer komen te liggen op het realiseren van voldoende goede woningen en verduurzaming.

Gerichte energie
Dit moeten we doen met minder middelen. Hoewel de afschaffing van de verhuurdersheffing een feit is en dit een belangrijke impuls kan geven voor onze investering, verslechterden in het algemeen economische parameters afgelopen jaar ernstig. De oplopende inflatie en rente, met bijbehorende stijgende bouw- en loonkosten vormen voor ons een ongelukkige combinatie. Stilzitten is geen optie echter, we moeten van de kant. Dat doen we dan ook, en laten dit hand in hand gaan met een scherpe financiële sturing. Gelukkig zijn er meerdere knoppen waaraan we kunnen draaien. Het vraagt wel dat we keuzes maken en onze energie richten. Het talent en de denk- en uitvoeringskracht van de Woonbron medewerkers en onze partners kunnen we daarbij goed gebruiken. Ook komend jaar hopen we op een goede samenwerking met u. Samen zorgen we ervoor dat onze bewoners niet alleen een huis hebben, maar een thuis!

Onze jaarrekening geeft een beeld van onze financiële positie, ons bestuursverslag van onze maatschappelijke opgaven en hoe we daarmee omgaan. We wensen u veel leesplezier. En we blijven graag samen met u werken aan het creëren van een thuis voor onze bewoners!

> Bestuursverslag 2022

> Jaarrekening 2022

Overig nieuws

Fout in bericht over aangepaste servicekosten en stookkosten

Misschien heeft u een e-mail of brief van ons gekregen over uw nieuwe servicekosten en stookkosten vanaf 1 september 2025. Bij sommige bewoners staat het nieuwe bedrag niet in deze e-mail of brief. Onze excuses. U krijgt zo snel mogelijk een nieuw bericht met daarin uw voorschot vanaf 1 september 2025.
Lees meer

De bewoner en wij: Vervelend dat water in de kruipruimte

Mevrouw Sekeris kreeg te maken met water in haar kruipruimte. Daardoor had ze overlast in huis, zelfs van muggen. Haar woning was één van de pilotwoningen in Pernis waar de kruipruimte werd aangepakt met zand en schelpen. Ook een onverwacht gaslek werd ontdekt en direct opgelost. Nu is het weer droog in huis. “Ik voel me gehoord en woon hier met veel plezier.”
Lees meer