Geplaatst op

De 3 bestuursleden van de bewonersvereniging stonden centraal tijdens het feestje voor de afronding van alle onderhoudswerkzaamheden. Bewoners, aannemers, Woonbron, allemaal zijn ze het erover eens: dankzij hun kennis en inzet liep alles op rolletjes. We gingen in gesprek met de 3 leden.

In april vierden bewoners van de Heijermansflat in Spijkenisse de afronding van alle onderhoudswerkzaamheden. De flat kreeg warmtepompen, zonnepanelen en een gemoderniseerde lift. Ook zijn balkons en deuren geverfd, is de centrale ingang aangepakt en zijn videodeurbellen geïnstalleerd. De lijst is eindeloos. De 3 bestuursleden van de bewonersvereniging stonden centraal tijdens het opleverfeestje. Bewoners, aannemers, Woonbron, allemaal zijn ze het erover eens: dankzij hun kennis en inzet liep alles op rolletjes. We gingen in gesprek met de 3 leden.

"Wij hebben alle 3 een technische achtergrond. En we weten alles van onze flat: leidingen, installaties, afsluiters, bekabeling en meterkasten, we hebben ze allemaal vastgelegd in werktekeningen en plattegronden", vertellen Joop Heesbeen, Cor Wijgers en Peter Doeselaar aan tafel in de huiskamer bij Joop op de 6e verdieping. "We beschikken dus over een schat aan informatie voor Woonbron en aannemers."

Verhalen uit de praktijk
Cor: "Neem de grote meterkast van het gebouw. Daar is in de loop der jaren heel wat aan gewerkt. Peter en ik zijn met 2 installateurs 2 dagen bezig geweest om te achterhalen waar alle kabels voor dienden. Zonder ons was het bedrijf er niet uitgekomen. Vervolgens maakte Peter van de vernieuwde meterkast weer tekeningen. Die hangen er nu. Handig voor als er weer een installateur komt."

Joop: "We hebben op allerlei manieren het werk voor hoofdaannemer BVR en onderaannemers efficiënter gemaakt. Dat deden we door de werkzaamheden door te nemen en suggesties te doen, bewoners op de hoogte te brengen, tijdschema's te maken en te zorgen dat aannemers in ieder appartement terechtkonden."

Peter: "We regelden dat bewoners die niet thuis waren, de sleutel bij de buren achterlieten. Eén van ons haalde die op, liet de aannemer binnen en bleef in de woning tijdens de werkzaamheden. Daarna brachten we de sleutel terug naar de buren. Zo maakten we met alle bewoners samen de werkzaamheden mogelijk."

Handen uit de mouwen
Joop: "Wij zijn er voor de bewoners. Als een bewoner een probleem of vraag heeft, geven we dat meteen aan elkaar door en lossen we het op, het liefst dezelfde dag nog. We wachten niet tot een volgende vergadering."

Cor: "We steken zelf ook de handen uit de mouwen. Tijdens de renovatie hebben we de balkons vrijgemaakt voor de schilders. Veel bewoners zijn op hoge leeftijd, die kunnen dat zelf niet meer. Ook hebben we gezorgd dat er een noodlift is gekomen tijdens de werkzaamheden. Daar zijn we bij gaan staan om bewoners met de lift vertrouwd te maken."

Joop: "Peter heeft ook meegedacht over de inrichting van de parkeerplaats als bouwterrein. En toen een installateur vergat een afsluiter dicht te zetten, leidde dat 's avonds laat tot grote wateroverlast in een woning. Met een waterstofzuiger hebben we toen de woning weer droog gemaakt. Die waterstofzuiger is van de bewonersvereniging. We hebben 2 schuren vol materialen en gereedschap waarmee we bewoners helpen."

"Wij dienden ook als communicatiekanaal"


Belangrijke stem
"Het is belangrijk geweest dat we er bij de eerste planvorming al bij waren, zodat gebruik kon worden gemaakt van onze kennis en draagvlak bij bewoners", leggen de 3 uit. "We hadden ook een belangrijke stem in de keuze voor de aannemer. We hebben bewoners steeds voorgelicht en uitgelegd wat er ging gebeuren. Uiteindelijk hebben we er mede voor gezorgd dat het draagvlak voor de renovatie ver boven de 70 procent uitkwam. Zo'n 95 procent van de bewoners is lid van de bewonersvereniging, zij waarderen wat wij doen. Wij dienden dan ook als communicatiekanaal voor de aannemer richting bewoners. En andersom."

De mannen hebben een duidelijke visie over het soepele verloop van de werkzaamheden. Joop: "De aannemer nam echt de moeite met ons te praten. 'Wie zijn jullie? Wat is jullie achtergrond? Wat was jullie werk vroeger? Waarom hebben jullie zoveel verstand van techniek?' Ze waren oprecht geïnteresseerd. Daardoor wisten ze wat ze aan ons hadden. En wij waren geïnteresseerd in de aannemer en onderaannemers. Je moet het toch samen doen. Voor alle bewoners."

Heijermansflat

Overig nieuws

Een woning delen met je beste vriend(in) in strijd tegen de wooncrisis

In de strijd tegen de wooncrisis start Woonbron met het verhuren van 10 woningen aan vrienden. Met een zogenoemd friendscontract kunnen 2 vrienden een woning delen, en daarmee dus ook hun huur. Dit is één van de mogelijkheden die volgens ons kan bijdragen aan het oplossen van het steeds groter wordende woningtekort. Woningzoekenden kunnen op vrijdag 14 februari, Valentijnsdag, vanaf 20.00 uur reageren via Woonnet Rijnmond.
Lees meer

Rotterdam zet in op betaalbare, duurzame woningen voor iedereen

Duurzame woningen bereikbaar maken voor mensen met een kleine beurs: dat is de kern van het convenant dat vandaag wordt ondertekend door wethouder Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen) van Rotterdam en vier grote woningcorporaties, Hef Wonen, Havensteder, Woonstad en Woonbron. Het convenant markeert een belangrijke stap in het realiseren van betaalbare, duurzame sociale huurwoningen binnen de grenzen van het klimaatakkoord van Parijs.
Lees meer

Nieuwsbrief december 2024 – De bewoner en wij: “Alles wat je kunt doen om brand te voorkomen is meegenomen”

“Het is toch anders wonen dan voor de brand. Mijn woongenot heeft toch wel een klein deukje opgelopen. Gelukkig zitten er ook positieve kanten aan, zoals beter contact met mijn buren”, zegt Joy (40). Zij woont al ruim 16 jaar met veel plezier in een flat aan de Witte de Withstraat in Dordrecht. Vorig jaar werd ze geconfronteerd met 3 branden in haar straat in amper een week tijd.
Lees meer