Geplaatst op

Sinds de energieprijzen gestegen zijn, is het voor veel Rotterdammers steeds moeilijker om de energierekening te betalen. Steeds meer mensen krijgen te maken met energiearmoede. Het Rijk stelde ruim 34 miljoen beschikbaar via een Specifieke Rijksuitkering (SPUK) om deze problematiek aan te pakken. De gemeente Rotterdam is daarmee verschillende projecten gestart om energiearmoede tegen te gaan. Woonbron verlaagt met deze subsidie de energiekosten van 400 huishoudens in IJsselmonde.

Zo’n 75% van de Rotterdammers met het risico op energiearmoede woont in een (sociale) huurwoning. Daarom werken gemeente en woningcorporaties samen om Rotterdammers te helpen met energiebesparing.

De afgelopen jaren heeft woningcorporatie Woonbron groot onderhoud uitgevoerd aan drie woongebouwen in Rotterdam IJsselmonde. De Beverburgh, Tuynenburgh en Schuilburgh zijn beter geïsoleerd en bewoners zijn overgestapt op een warmtenet. Met een bijdrage uit de Specifieke Rijksuitkering (SPUK) zijn zonnepanelen geplaatst op deze woongebouwen. De opgewekte energie wordt onder andere gebruikt voor de liften en verlichting op de galerijen. Daarmee dalen de servicekosten van 400 huishoudens met gemiddeld € 120 per jaar. 

Wethouder Mohamed-Hoesein (Armoedebestrijding, Schuldhulpverlening, Toeslagen en Taal): “Door samen te werken met partners in de stad kunnen we Rotterdammers met een laag inkomen helpen. Samen met woningcorporaties zoals Woonbron zetten we in op verduurzaming, om zo de energiekosten van bewoners te verlagen. We hopen dat er meerdere initiatieven volgen. Zo pakken we de energiearmoede in onze stad aan en zorgen we voor een duurzamer Rotterdam."

Wethouder Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen): “Met dit project laten we zien hoe duurzaamheid en betaalbaarheid hand in hand kunnen gaan. Door samen met de woningcorporatie te investeren in zonnepanelen, betere isolatie en warmtenet, zorgen we voor toekomstbestendige woningen.”

Overig nieuws

Fout in bericht over aangepaste servicekosten en stookkosten

Misschien heeft u een e-mail of brief van ons gekregen over uw nieuwe servicekosten en stookkosten vanaf 1 september 2025. Bij sommige bewoners staat het nieuwe bedrag niet in deze e-mail of brief. Onze excuses. U krijgt zo snel mogelijk een nieuw bericht met daarin uw voorschot vanaf 1 september 2025.
Lees meer

De bewoner en wij: Vervelend dat water in de kruipruimte

Mevrouw Sekeris kreeg te maken met water in haar kruipruimte. Daardoor had ze overlast in huis, zelfs van muggen. Haar woning was één van de pilotwoningen in Pernis waar de kruipruimte werd aangepakt met zand en schelpen. Ook een onverwacht gaslek werd ontdekt en direct opgelost. Nu is het weer droog in huis. “Ik voel me gehoord en woon hier met veel plezier.”
Lees meer