Geplaatst op

Onlangs maakte Aedes, de vereniging van woningcorporaties, de resultaten van de jaarlijkse benchmark bekend. Doel van deze benchmark is om corporaties te vergelijken en van elkaar te leren.

De benchmark kent vijf prestatievelden: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering, en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. Er zijn per benchmarkonderdeel drie klassen: A, B en C. De corporaties met de beste scores vallen in klasse A, de middengroep in klasse B en de corporaties met de mindere scores in C. Er is gemeten in de periode juni 2023 t/m juni 2024.

Vooruitgang geboekt
Het afgelopen jaar hebben we op verschillende thema’s vooruitgang geboekt. Op Huurdersoordeel gaan we naar een A (2023: B). De score op Bedrijfslasten gaat naar een B (2023: C). Op Duurzaamheid en Onderhoud & verbetering scoren we nog steeds een C. Voor Beschikbaarheid & betaalbaarheid zijn wel scores beschikbaar, maar wordt geen letter toegekend.

Vooral bewoners met een afgerond reparatieverzoek zijn tevreden. Zij geven ons een 8,1 (score A). Ook nieuwe huurders zijn met een 8,2 tevreden over Woonbron (score A). En terwijl de bedrijfslasten in de sector met ruim 10% stijgen, dalen onze bedrijfslasten juist met ruim 2% (score B). Een efficiëntere organisatie zorgt ervoor dat we de komende jaren onze bestaande woningen betaalbaar kunnen houden. En dat we woningen kunnen blijven bouwen, verduurzamen en onderhouden (score C).

We zijn nog niet tevreden over onze scores. Zo scoren we een 6,1 op het huurdersoordeel voor de kwaliteit van de woning. Deze score hangt duidelijk samen met het energielabel van onze woningen. Daarmee kunnen we concluderen dat we –ondanks al onze inspanningen om woningen te verbeteren– nog ver weg zijn van tevreden bewoners. Dit spoort ons aan om onze woningverbetering en verduurzaming in 2025 verder uit te breiden.

corporatie_l0665

Overig nieuws

Fout in bericht over aangepaste servicekosten en stookkosten

Misschien heeft u een e-mail of brief van ons gekregen over uw nieuwe servicekosten en stookkosten vanaf 1 september 2025. Bij sommige bewoners staat het nieuwe bedrag niet in deze e-mail of brief. Onze excuses. U krijgt zo snel mogelijk een nieuw bericht met daarin uw voorschot vanaf 1 september 2025.
Lees meer

De bewoner en wij: Vervelend dat water in de kruipruimte

Mevrouw Sekeris kreeg te maken met water in haar kruipruimte. Daardoor had ze overlast in huis, zelfs van muggen. Haar woning was één van de pilotwoningen in Pernis waar de kruipruimte werd aangepakt met zand en schelpen. Ook een onverwacht gaslek werd ontdekt en direct opgelost. Nu is het weer droog in huis. “Ik voel me gehoord en woon hier met veel plezier.”
Lees meer