Geplaatst op

Eind 2023 maakte Aedes, de vereniging van woningcorporaties, de resultaten van zijn jaarlijkse benchmark bekend. Doel van deze benchmark is om corporaties te kunnen vergelijken en van elkaar te leren.

De benchmark kent vijf prestatievelden: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering, en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. Er zijn per benchmarkonderdeel drie klassen: A, B en C. De corporaties met de beste scores vallen in klasse A, de middengroep in klasse B en de corporaties met de mindere scores in C. Er is gemeten in de periode juni 2022 t/m juni 2023.

Onze scores
Net als vorig jaar, scoren we op Huurdersoordeel een B. Ook de score bij de Bedrijfslasten is onveranderd en is een C. Op Duurzaamheid gingen we van een B naar een C-score. Bij Onderhoud & verbetering is de score nog steeds een C. Voor Beschikbaarheid & betaalbaarheid zijn wel scores beschikbaar, maar wordt geen letter toegekend.

We zien dat we het met een huurdersoordeel van 8,3 vooral bij nieuwe huurders goed doen (A). De andere klantwaarderingsscores en onze score op CO2-uitstoot zijn gemiddeld (B). Op andere scores scoren we lager dan andere grootstedelijke corporaties.

Woonbron scoort een 6,1 op het huurdersoordeel voor de kwaliteit van de woning. We willen toe naar een score van 7. We moeten concluderen dat we – ondanks al onze inspanningen om onze woningen te verbeteren – ver weg zijn van dit doel. Nu doen niet alle corporaties mee in deze score, maar alsnog hebben we een score behaald waar we niet tevreden mee zijn. Het spoort ons aan om onze woningverbetering en verduurzaming verder uit te breiden.

We investeren meer in onderhoud en woningverbetering. Dat verklaart onze relatief hoge instandhoudingskosten. We verwachten dat het structureel verbeteren van onze woningvoorraad op termijn zal bijdragen aan een positief effect op de ervaren woningkwaliteit.

Factsheet Aedes benchmark 2023 resultaten Woonbron

Overig nieuws

Fout in bericht over aangepaste servicekosten en stookkosten

Misschien heeft u een e-mail of brief van ons gekregen over uw nieuwe servicekosten en stookkosten vanaf 1 september 2025. Bij sommige bewoners staat het nieuwe bedrag niet in deze e-mail of brief. Onze excuses. U krijgt zo snel mogelijk een nieuw bericht met daarin uw voorschot vanaf 1 september 2025.
Lees meer

De bewoner en wij: Vervelend dat water in de kruipruimte

Mevrouw Sekeris kreeg te maken met water in haar kruipruimte. Daardoor had ze overlast in huis, zelfs van muggen. Haar woning was één van de pilotwoningen in Pernis waar de kruipruimte werd aangepakt met zand en schelpen. Ook een onverwacht gaslek werd ontdekt en direct opgelost. Nu is het weer droog in huis. “Ik voel me gehoord en woon hier met veel plezier.”
Lees meer