Geplaatst op

Een lekkage is erg vervelend voor u als bewoner. Wat doet u als u een lekkage heeft? En wie draait op voor de kosten? We vragen het reparatie-opzichter Raoel.

Hoe herken ik een lekkage?
Bij een lekkage denkt u misschien aan water op de muur of vanuit het plafond. Zo duidelijk is het niet altijd. Een vochtplek of schimmelplek, of loslatend stucwerk wijst ook op een lekkage. Net als gipsplaten die zacht geworden zijn. Soms ligt er zomaar ergens water, bijvoorbeeld in de vensterbank. Is de lekkage wat ouder, dan ruikt het vaak muf.

Wat moet ik doen als mijn waterleiding lekt?
Doet u dan meteen de hoofdkraan dicht. De hoofdkraan zit bijna altijd bij de watermeter, op de plek waar de waterleiding uw woning binnenkomt. Vaak is dat bij de voordeur, achterdeur of in de kelder of meterkast. Neem daarna contact met ons op. Lekt het bij uw buren? Vraag aan uw buren of ze hun hoofdkraan dichtdoen. Neem ook dan contact met ons op.

Hoe meld ik een lekkage?
Is de lekkage ernstig, bel ons dan meteen op. Ook 's avonds en in het weekend. Is er minder spoed bij, of is de lekkage al wat ouder, doet u dan zo snel mogelijk een reparatieverzoek via de website. Meld altijd wat er lekt, waar het lekt, wat er boven de lekkage zit en of het water druppelt of stroomt.

Wat als mijn plafond of muur beschadigd is door lekkage?
Dan repareren wij dat nadat de lekkage verholpen is en alles weer droog is.

Wie betaalt de reparatie van de lekkage?
Meestal betalen wij de kosten. Behalve als het lekt door bevriezing of doe-het-zelfwerk. Dan krijgt u een rekening.

Wie vergoedt de schade aan mijn spullen?
Uw inboedelverzekering betaalt schade aan uw spullen door lekkage. Ook als het bij de buren heeft gelekt. Sluit daarom altijd een inboedelverzekering af. U bent dan ook verzekerd tegen schade door brand, inbraak of stormschade. Heeft Woonbron of een van onze aannemers schade veroorzaakt? Vul dan het schadeformulier op onze website in.

Lees meer over lekkages

Overig nieuws

Nieuwe samenwerking Woonbron en Zeeuwse Gronden: wonen en zorg voor Rotterdammers met psychiatrische kwetsbaarheid

Woonbron en Zeeuwse Gronden hebben samen een overeenkomst gesloten om Rotterdammers met psychische kwetsbaarheid een zelfstandige woonplek te bieden, gecombineerd met zorg aan huis. Op 4 december tekenden de bestuurders van beide organisaties de samenwerkingsovereenkomst, waarmee zij zich inzetten voor woonoplossingen en begeleiding op maat voor mensen met een psychiatrische aandoening in Rotterdam.
Lees meer

De Thuisplusflat in beeld: een plek waar wonen, zorg en ontmoeting samenkomen en waar mensen naar elkaar omkijken

In Nederland is het een bekend probleem: er zijn te weinig mensen die in de zorg werken. Tegelijkertijd zien wij als woningcorporatie dat steeds meer ouderen zelfstandig wonen, maar wel wat extra hulp of aandacht kunnen gebruiken. Bij Woonbron zetten we ons hier met veel betrokkenheid extra voor in. Een speciaal team richt zich op het maken van prettige, veilige en toegankelijke woonplekken voor ouderen. Dit doen we uiteraard niet alleen; samen met zorgorganisaties, welzijnspartijen en soms ook de gemeente zoeken we naar slimme en nieuwe oplossingen. In die samenwerking pakt iedereen zijn rol. Zo zorgen we ervoor dat bewoners met een gerust hart en plezier in hun eigen huis kunnen blijven wonen. 
Lees meer

Klaar voor start bouw 300 sociale huurwoningen Merwehaven

Na een razendsnelle ontwikkeling van 1,5 jaar zijn woningcorporaties Havensteder, Woonstad Rotterdam en Woonbron klaar voor de start van de bouw van 3 woontorens in de Merwehaven; de Accenttorens. De Merwehaven in Rotterdam West wordt een vernieuwende stadswijk en maakt deel uit van Merwe-Vierhavens (M4H). Deze mijlpaal werd gevierd en onderschreven door de bestuurders van de corporaties Mohamed el Achkar (Woonstad Rotterdam), Richard Sitton (Woonbron) en Hedy van den Berk (Havensteder) en wethouder Chantal Zeegers, Rolof Venema van Hillen & Roosen en Saskia Oranje van DOOR architecten.
Lees meer