Geplaatst op

Een lekkage is erg vervelend voor u als bewoner. Wat doet u als u een lekkage heeft? En wie draait op voor de kosten? We vragen het reparatie-opzichter Raoel.

Hoe herken ik een lekkage?
Bij een lekkage denkt u misschien aan water op de muur of vanuit het plafond. Zo duidelijk is het niet altijd. Een vochtplek of schimmelplek, of loslatend stucwerk wijst ook op een lekkage. Net als gipsplaten die zacht geworden zijn. Soms ligt er zomaar ergens water, bijvoorbeeld in de vensterbank. Is de lekkage wat ouder, dan ruikt het vaak muf.

Wat moet ik doen als mijn waterleiding lekt?
Doet u dan meteen de hoofdkraan dicht. De hoofdkraan zit bijna altijd bij de watermeter, op de plek waar de waterleiding uw woning binnenkomt. Vaak is dat bij de voordeur, achterdeur of in de kelder of meterkast. Neem daarna contact met ons op. Lekt het bij uw buren? Vraag aan uw buren of ze hun hoofdkraan dichtdoen. Neem ook dan contact met ons op.

Hoe meld ik een lekkage?
Is de lekkage ernstig, bel ons dan meteen op. Ook 's avonds en in het weekend. Is er minder spoed bij, of is de lekkage al wat ouder, doet u dan zo snel mogelijk een reparatieverzoek via de website. Meld altijd wat er lekt, waar het lekt, wat er boven de lekkage zit en of het water druppelt of stroomt.

Wat als mijn plafond of muur beschadigd is door lekkage?
Dan repareren wij dat nadat de lekkage verholpen is en alles weer droog is.

Wie betaalt de reparatie van de lekkage?
Meestal betalen wij de kosten. Behalve als het lekt door bevriezing of doe-het-zelfwerk. Dan krijgt u een rekening.

Wie vergoedt de schade aan mijn spullen?
Uw inboedelverzekering betaalt schade aan uw spullen door lekkage. Ook als het bij de buren heeft gelekt. Sluit daarom altijd een inboedelverzekering af. U bent dan ook verzekerd tegen schade door brand, inbraak of stormschade. Heeft Woonbron of een van onze aannemers schade veroorzaakt? Vul dan het schadeformulier op onze website in.

Lees meer over lekkages

Overig nieuws

Resultaten Aedes benchmark 2025: stabiel met ruimte voor verbetering

Onlangs zijn de resultaten van de Aedes benchmark 2025 bekendgemaakt. Deze jaarlijkse vergelijking helpt woningcorporaties om van elkaar te leren en hun prestaties te verbeteren. De benchmark kijkt naar vijf onderdelen: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering, en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. De prestaties worden ingedeeld in klasse A (hoog), B (midden) en C (laag).
Lees meer

Gemeente Delft, woningcorporaties en huurraden ondertekenen prestatieafspraken 2026

Woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeente Delft hebben woensdag 17 december de lokale prestatieafspraken voor 2026 getekend. Samen met huurdersorganisaties en de gemeente maken woningcorporaties ieder jaar afspraken voor het komende jaar. Het gaat dan over onderwerpen zoals de woningvoorraad, nieuwbouw sociale huurwoningen, huurbeleid, verduurzaming en leefbaarheid.
Lees meer

Woonbron start sociale nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in Dordrecht

Woonbron is gestart met de nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in de Wielwijk. Het gebouw dat op de M.H. Trompweg stond, is in 2023 gesloopt. Het bestond uit 24 portieketagewoningen. De nieuwbouw bestaat uit 39 driekamerappartementen (van 68 m² tot 73 m²) in de sociale huur met lift. Op de begane grond komen drie speciaal aangepaste woningen. Deze woningen krijgen grotere kamers en een ruime badkamer, waardoor ze volledig rolstoeltoegankelijk zijn. De officiële start van de bouw – het leggen van de eerste vloerplaat - werd verricht door Arthur Oerlemans (directeur Woonbron), Wim van der Kruijff (wethouder gemeente Dordrecht) en Johan Krijgsman (directeur Waal) in aanwezigheid van de direct betrokkenen.
Lees meer