Geplaatst op

Een lekkage is erg vervelend voor u als bewoner. Wat doet u als u een lekkage heeft? En wie draait op voor de kosten? We vragen het reparatie-opzichter Raoel.

Hoe herken ik een lekkage?
Bij een lekkage denkt u misschien aan water op de muur of vanuit het plafond. Zo duidelijk is het niet altijd. Een vochtplek of schimmelplek, of loslatend stucwerk wijst ook op een lekkage. Net als gipsplaten die zacht geworden zijn. Soms ligt er zomaar ergens water, bijvoorbeeld in de vensterbank. Is de lekkage wat ouder, dan ruikt het vaak muf.

Wat moet ik doen als mijn waterleiding lekt?
Doet u dan meteen de hoofdkraan dicht. De hoofdkraan zit bijna altijd bij de watermeter, op de plek waar de waterleiding uw woning binnenkomt. Vaak is dat bij de voordeur, achterdeur of in de kelder of meterkast. Neem daarna contact met ons op. Lekt het bij uw buren? Vraag aan uw buren of ze hun hoofdkraan dichtdoen. Neem ook dan contact met ons op.

Hoe meld ik een lekkage?
Is de lekkage ernstig, bel ons dan meteen op. Ook 's avonds en in het weekend. Is er minder spoed bij, of is de lekkage al wat ouder, doet u dan zo snel mogelijk een reparatieverzoek via de website. Meld altijd wat er lekt, waar het lekt, wat er boven de lekkage zit en of het water druppelt of stroomt.

Wat als mijn plafond of muur beschadigd is door lekkage?
Dan repareren wij dat nadat de lekkage verholpen is en alles weer droog is.

Wie betaalt de reparatie van de lekkage?
Meestal betalen wij de kosten. Behalve als het lekt door bevriezing of doe-het-zelfwerk. Dan krijgt u een rekening.

Wie vergoedt de schade aan mijn spullen?
Uw inboedelverzekering betaalt schade aan uw spullen door lekkage. Ook als het bij de buren heeft gelekt. Sluit daarom altijd een inboedelverzekering af. U bent dan ook verzekerd tegen schade door brand, inbraak of stormschade. Heeft Woonbron of een van onze aannemers schade veroorzaakt? Vul dan het schadeformulier op onze website in.

Lees meer over lekkages

Overig nieuws

Woonbron en ilionx sluiten overeenkomst voor beheer IT-infrastructuur en werkplekdiensten

Woonbron heeft met ilionx een overeenkomst gesloten voor het beheer van haar IT-infrastructuur, werkplekdiensten en cloudoplossingen. Deze samenwerking draagt bij aan de verdere professionalisering en digitalisering binnen Woonbron. Met ilionx stemt Woonbron haar IT-dienstverlening verder af op de wensen van medewerkers en huurders. Zo blijft de organisatie flexibel in een snel veranderende digitale wereld.
Lees meer

Fout in bericht over aangepaste servicekosten en stookkosten

Misschien heeft u een e-mail of brief van ons gekregen over uw nieuwe servicekosten en stookkosten vanaf 1 september 2025. Bij sommige bewoners staat het nieuwe bedrag niet in deze e-mail of brief. Onze excuses. U krijgt zo snel mogelijk een nieuw bericht met daarin uw voorschot vanaf 1 september 2025.
Lees meer