Geplaatst op

Het dagelijkse leven wordt steeds duurder. Mensen komen moeilijker rond en schulden liggen op de loer. Huurder Daniela de Sido uit Spijkenisse weet uit ervaring hoe dat is. Inmiddels helpt ze zelf mensen met betalingsproblemen.

Wat doet het preventieteam?
"Wij voeren onder andere adviesgesprekken. Tijdens deze gesprekken maken we een maandbegroting en checken we of mensen in aanmerking komen voor voorzieningen vanuit de gemeente en of er bespaard kan worden. Ook geven we voorlichting op scholen en bij bedrijven."

Wat deed u zelf om uit de schulden te komen?
"Ik sprak met de Uitvoeringsbrigade en met het preventieteam. Zij stelden een schuldbemiddelingstraject voor, maar ik vroeg een maand om zelf mijn zaken te regelen. Zo schreef ik de 7 grootste schuldeisers aan, legde mijn situatie uit en deed een betalingsvoorstel. Allemaal gingen ze akkoord. Uiteindelijk heb ik alles afbetaald."

En inmiddels helpt u dus zelf mensen?
"Klopt. Als we een melding krijgen dat iemand een betalingsachterstand heeft, nemen we contact op en gaan we in gesprek. Veel mensen schamen zich en vragen geen hulp. Het helpt vaak als ik vertel dat ik in dezelfde situatie zat en dat er een uitweg is."

Heeft u nog tips?
"Trek op tijd aan de bel! Vraag een adviesgesprek aan. Kijk ook op nissewaard.nl/geldzorgen van de gemeente voor informatie. Zelf geef ik gratis budgettraining in de bibliotheek. Ook Woonbron biedt een betalingsregeling. Er kan veel, maar je moet zelf in actie komen!"

Overig nieuws

Gemeente Nissewaard start samen met SWO, Woonbron en Argos Zorggroep ‘Hier! Thuis’

Gemeente Nissewaard, SWO, Woonbron en Argos Zorggroep bundelen hun krachten in de innovatieve woonvorm ‘Hier! Thuis’. Deze vernieuwende aanpak brengt wonen, welzijn en zorg samen in één concept. Hierdoor kunnen bewoners zelfstandig blijven wonen, maar hebben ze wel toegang tot zorg, welzijnsactiviteiten en voorzieningen. De eerste Hier! Thuis-flat is inmiddels gerealiseerd aan de M.A. de Ruijterstraat.
Lees meer