Geplaatst op

Stel je hebt als bewoner een goed idee: de gezamenlijke binnentuin opknappen, de gevel van woningen groener maken met planten of een bankje aanschaffen waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten. De dingen die het verschil kunnen maken tussen een huis en een thuis. Met de Woonbron-euro is dit allemaal mogelijk. Projectcoördinator participatie Drenusha Rexhepi en bewoner Andrea Horsten uit Dordrecht, vertellen wat deze speciale euro is en wat je er allemaal mee kunt doen.

"Een ontmoetingsplek is zó geregeld."

Bewonersparticipatie stimuleren
Drenusha legt uit: "Een belangrijk thema waarmee Woonbron zich veel bezighoudt, is bewonersparticipatie. Dit doen we op verschillende niveaus, maar we proberen participatie zoveel mogelijk vanuit de bewoners zelf te stimuleren. Waar hebben bewoners behoefte aan? En hoe kunnen we ze daarbij helpen? Vanuit die focus op bewonersparticipatie is de Woonbron-euro ontstaan. Met deze regeling ondersteunen we bewoners die een goed idee hebben om hun buurt, straat of complex mooier, groener, schoner en veiliger te maken. Bewoners kunnen een aanvraag indienen via onze website. Als wij het plan goedkeuren, reserveren we een geldbedrag waarmee ze het plan kunnen uitvoeren."

Een picknickbank voor de wijk
Bewoner Andrea maakte gebruik van de Woonbron-euro. "Bij mij in de wijk, Nieuw-Krispijn in Dordrecht, heb je een grote vijver met een bankje. Dat bankje is altijd bezet, zeker als de zon schijnt. Mensen uit de buurt zoeken elkaar daar op om een praatje te maken. Er zijn hier verder geen cafés of terrassen om elkaar te ontmoeten. En in een wijk waar veel mensen alleen wonen en eenzaam zijn, is ontmoeten juist zo waardevol."

Dat bracht Andrea op een idee: "Het bankje bij de vijver is echt een ontmoetingsplek en daarom belangrijk voor de wijk. Dus dacht ik: er moet een picknickbank bij komen. Zodat meer mensen er een boterhammetje kunnen eten en met elkaar kunnen kletsen. Ik zit in de bewonersraad en wist daarom van de Woonbron-euro af. Omdat de bank 'hufterproof' moest zijn, hing er wel een flink prijskaartje aan. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een tweede investeerder en die vond ik bij de gemeente Dordrecht. De picknickbank is dus voor de helft door de Woonbron-euro en voor de andere helft door Wijkwensen betaald."

De smaak te pakken
"Inmiddels staat de picknickbank er en is het een groot succes", gaat Andrea verder. "Sterker nog: ik zit eraan te denken om een aanvraag te doen voor een tweede bank. De Woonbron-euro aanvragen is ook helemaal niet zo moeilijk: gewoon even omschrijven wat je van plan bent, waar je zoiets kunt kopen en wat het kost. Ik kan me wel voorstellen dat (nog) niet iedere bewoner de Woonbron-euro kent."

Makkelijker en sneller aanvraag doen
"De Woonbron-euro bestaat al een tijdje", vertelt Drenusha. "Maar het klopt dat lang niet iedereen ervan op de hoogte. Dat kan dus beter. Daarom plaatsen we nu bijvoorbeeld artikelen over de Woonbron-euro op social media. Ook zijn we aan het onderzoeken hoe we het aanvraagproces kunnen verbeteren, vereenvoudigen en versnellen. Dan kunnen we ook beter monitoren waar de aanvragen vandaan komen, en in welke wijk of welk gebied we de Woonbron-euro meer kunnen stimuleren. Want we willen dat iedere bewoner precies weet wat de Woonbron-euro is en wat je ermee kunt doen, én dat aanvragen zo goed en snel mogelijk worden opgepakt."

Woonbron-Euro Nieuw Krispijn

Overig nieuws

Fout in bericht over aangepaste servicekosten en stookkosten

Misschien heeft u een e-mail of brief van ons gekregen over uw nieuwe servicekosten en stookkosten vanaf 1 september 2025. Bij sommige bewoners staat het nieuwe bedrag niet in deze e-mail of brief. Onze excuses. U krijgt zo snel mogelijk een nieuw bericht met daarin uw voorschot vanaf 1 september 2025.
Lees meer

De bewoner en wij: Vervelend dat water in de kruipruimte

Mevrouw Sekeris kreeg te maken met water in haar kruipruimte. Daardoor had ze overlast in huis, zelfs van muggen. Haar woning was één van de pilotwoningen in Pernis waar de kruipruimte werd aangepakt met zand en schelpen. Ook een onverwacht gaslek werd ontdekt en direct opgelost. Nu is het weer droog in huis. “Ik voel me gehoord en woon hier met veel plezier.”
Lees meer