Schade aan de woning zelf (de opstal)

Met opstal gaat het om de woning zelf en alles wat draad- en nagelvast is aan het gebouw. Zoals het dak, de regenpijp, kozijnen, deuren en het plafond.

Neem voor schade aan de woning (de opstal) telefonisch contact op met Woonbron: 088 966 00 00.

Schade aan eigen spullen (de inboedel)

De inboedel is alles in huis wat je kunt verplaatsen. Alle losse spullen, zoals meubels, gordijnen, tv en kleding. Je bent zelf verantwoordelijk voor het herstel van schade die bijvoorbeeld door storm of brand is ontstaan aan jouw inboedel. Dit soort schade heet gevolgschade en is schade waarvoor Woonbron niet aansprakelijk gesteld kan worden. De inboedelverzekering kan de schade aan jouw spullen vergoeden. Neem hiervoor contact op met jouw inboedelverzekeraar.

Schade naar aanleiding van een lekkage of Woonbron uitgevoerde werkzaamheden

Als de schade aan de inboedel is ontstaan als gevolg van door ons uitgevoerde werkzaamheden, of als gevolg van bijvoorbeeld een lekkage, dan kan je Woonbron aansprakelijk stellen (aansprakelijkheidsschade). Deze schade kun je met het schadeformulier (behorend bij de aansprakelijkstelling) bij ons melden via het uploadformulier.



Vraag en antwoord

Hieronder geven we antwoord op vragen die wij vaak krijgen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.

Wat gebeurt er als ik Woonbron aansprakelijk stel?

Ons advies is om eerst contact op te nemen met jouw eigen inboedelverzekeraar. Misschien is de schade ontstaan door werkzaamheden die wij hebben uitgevoerd, of na een lekkage. Dan kun je Woonbron aansprakelijk stellen.

Je vult eerst zelf het schadeformulier in. Deze sturen wij door naar onze verzekering. Je krijgt dan een bevestiging van onze verzekeraar. We doen ons best om daarna binnen 4 weken de aansprakelijkheidsstelling af te handelen.

Welke verzekeringen heb ik nodig?

Bij een huurwoning hoef je de woning zelf niet te verzekeren. Een opstalverzekering is dus niet nodig, want die sluit Woonbron af. Het gaat hierbij om alles wat draad- en nagelvast is aan het gebouw. Maar voor je eigen spullen, zoals meubels, gordijnen, tv en kleding ben je zelf verantwoordelijk. De gevolgen van brand, lekkage, inbraak of stormschade aan je eigen spullen zijn niet gedekt door de opstalverzekering van Woonbron. Wij raden je aan een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Moet ik zelf een inboedelverzekering afsluiten?

Je sluit zelf een inboedelverzekering af. Een inboedelverzekering is niet verplicht. We raden het wel aan. Je spullen zijn namelijk veel waard en de financiële gevolgen kunnen groot zijn als je geen inboedelverzekering hebt.

TIP: Hoe regel je een inboedelverzekering?

Kijk eerst in je verzekeringspapieren of vraag jouw verzekeraar of je een inboedelverzekering hebt afgesloten. Regelmatig blijkt dat mensen hun zaken minder goed geregeld hebben dan ze denken.

Heb je nog geen inboedelverzekering? Bekijk dan op internet het aanbod van verschillende verzekeraars. Er zijn websites die ze met elkaar vergelijken, zoals independer.nl, pricewise.nl, vergelijkdirect.nl en consumentenbond.nl. Ben je voor andere verzekeringen tevreden over jouw huidige verzekeraar? Vraag dan ook eens naar hun inboedelverzekering.

Heb je al een inboedelverzekering? Controleer dan of die nog op orde is. Ben je verhuisd of heb je nieuwe kostbare spullen in huis? Dan kan het goed zijn de verzekering te laten aanpassen. Vraag jouw verzekeraar om advies.



Download

Schadeformulier