Over servicekosten

Wat zijn servicekosten? En waarom betaal ik die?

Woonbron levert in alle woongebouwen aanvullende diensten. Bijvoorbeeld de verlichting van algemene ruimtes, schoonmaak, elektra voor de lift en complexbeheer. Alle bewoners van deze woongebouwen betalen hiervoor iedere maand een bedrag vooruit. Dit noemen we het voorschot servicekosten.

De hoogte van dit voorschot hangt af van de dienstverlening in een woongebouw. Op de afrekening servicekosten zie je welke diensten we in jouw woongebouw leveren.

Wat is het verschil tussen stook- en servicekosten?

Servicekosten worden soms verward met stookkosten. De afrekening stookkosten van een gebouw met een collectieve cv-installatie gebeurt apart. Deze gaat over de hoeveelheid energie die je hebt verbruikt.

Meer informatie over stookkosten

Wat is het verschil tussen servicekosten en een serviceabonnement?

Servicekosten zijn de kosten voor bijvoorbeeld de verlichting van algemene ruimtes, schoonmaak, elektra voor de lift en complexbeheer in jouw woongebouw.

Een serviceabonnement is een abonnement voor het repareren van kleine mankementen aan jouw woning. Bijvoorbeeld een lekkende kraan of een bel die niet werkt. Met een serviceabonnement repareren wij dit voor jou. Zonder serviceabonnement moet je dit zelf doen.


Over het voorschot

Waarom gaat mijn voorschot servicekosten vanaf 1 februari 2024 omhoog?

Veel dingen zijn duurder geworden. Bijvoorbeeld de schoonmaak van jouw woongebouw. En de stroom voor de verlichting of lift wordt ook duurder. Dat komt doordat ons energiecontract met lage prijzen is afgelopen.

Je hebt in 2021, 2022 en 2023 voordeel gehad van deze lage prijzen. We hebben een nieuw energiecontract afgesloten, maar de prijzen van onze energieleverancier zijn ook gestegen. We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen. Daarom gaat je voorschot vanaf 1 februari 2024 omhoog.

Kan mijn voorschot omlaag?

Nee, dit kan niet. Servicekosten zijn kosten van de algemene ruimten die worden betaald door alle bewoners van jouw woongebouw.

Kan mijn voorschot omhoog?

In het nieuwe voorschot houden we rekening met bijvoorbeeld de actuele prijzen van energie en schoonmaak. Verhogen is dus niet nodig.

Ik kan het nieuwe voorschot niet betalen. Wat nu?

Neem meteen contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Hoe eerder je laat weten dat je problemen hebt met betalen van je huur of het voorschot servicekosten, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn voorschot is op 1 april 2023 verlaagd naar 1 euro. Klopt dat wel?

Ja, dat klopt. Dat komt door de compensatie voor de hoge energiekosten in 2023. Misschien zijn jouw stookkosten lager dan de compensatie. Dat betekent dat je bij de afrekening stookkosten geld terugkrijgt. Om ervoor te zorgen dat je niet in één keer veel geld terugkrijgt, maar juist iedere maand een beetje, hebben we jouw voorschot verlaagd naar 1 euro per maand.

We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen. Daarom gaat je voorschot op 1 februari 2024 omhoog.

Mijn huur is ineens hoger dan normaal. Hoe kan dat?

Vanaf 1 februari 2024 gaat jouw voorschot servicekosten omhoog. Je krijgt hier in januari een e-mail of brief over.

Dit voorschot betaal je samen met de huur. Daarom zie je rond 23 januari een nieuw bedrag staan als je inlogt op woonbron.nl, of als aangekondigde betaling in je bankieren app. Dit nieuwe bedrag is de huur inclusief jouw nieuwe voorschot servicekosten.

Ik heb geen afrekening gekregen, maar mijn voorschot is wel verhoogd. Kan dat?

Ja. Meestal passen we jouw voorschot servicekosten aan nadat je de afrekening servicekosten hebt gekregen. Maar door de gestegen (energie)prijzen verhogen we nu alvast jouw voorschot servicekosten. Zo proberen we te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen.


Over de afrekening

Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

De afrekening servicekosten gaat over de periode 1 januari tot en met 31 december. Daarna heeft Woonbron een half jaar de tijd om de afrekening te maken. Dat staat in de wet. De afrekening van het vorig jaar ontvang je dus altijd vóór 1 juli dit jaar.

Wat staat er in de afrekening servicekosten?

Elke maand heb je een bedrag vooruit betaald (voorschot). In de afrekening wordt dit totaal verrekend met de echt gemaakte kosten. Op de afrekening zie je welke dienstverlening in jouw gebouw wordt geleverd. Per dienst zie je welk voorschot je al hebt betaald en wat jouw aandeel is in de echt gemaakte kosten. Dit verschil wordt met jou afgerekend.

Kunnen jullie meer uitleg geven over de afrekening?

ista heeft een handige uitleg gemaakt over de afrekening servicekosten. Of bekijk deze video. Misschien geeft deze uitleg antwoord op jouw vraag. Is dat niet zo? Neem dan contact op met het meetbedrijf.

Bekijk de uitleg

Contact met ista

Contact met Techem

Contact met WMS

Ik krijg geld terug. Hoe werkt dat?

Je krijgt geld terug als de voorschotten die je al hebt betaald hoger zijn dan de echte kosten.

Het bedrag staat binnen 3 weken op je bankrekening. Als je een betaalachterstand hebt dan trekken wij de achterstand eerst van dit bedrag af. Als je een betalingsregeling hebt dan maken wij het bedrag niet naar je over. Dit doen we ook niet als je een zaak bij de deurwaarder hebt.

Hoe kan ik bijbetalen?

Als de precieze kosten hoger zijn dan je vooruit hebt betaald, moet je dit bedrag nog aan ons betalen. Het bedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven. Dit doen we alleen als je minder dan €25,00 moet bijbetalen.

Is het bedrag van deze afrekening hoger dan €25,00? Ga naar www.woonbron.nl/ideal om via iDEAL te betalen. Of maak dit bedrag dan zelf over naar rekeningnummer NL42 RABO 0330 5744 26 op naam van Stichting Woonbron. Vermeld dan wel je klantnummer.

Kan je het bedrag niet in één keer betalen? Neem dan meteen contact met ons op.

Waarom krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen?

Je krijgt geld terug of moet bijbetalen als de echt gemaakte kosten in een jaar lager of hoger zijn dan het voorschot dat je hebt betaald.

Waarom zijn mijn servicekosten hoger of lager dan vorig jaar?

Misschien zijn we een extra dienst gaan leveren in jouw woongebouw. Of hebben we een nieuw contract voor bijvoorbeeld de schoonmaak afgesloten. Ook houden we rekening met prijsstijgingen. Dat zorgt ervoor dat de servicekosten hoger of lager worden.

Waarom krijgen mijn buren een andere afrekening servicekosten dan ik?

Het voorschot servicekosten is gebaseerd op een verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel bepaalt jouw aandeel in de kosten. Dit aandeel is vaak hetzelfde als die van de buren. Maar soms is jouw aandeel anders, omdat de verdeelsleutel anders is. Bijvoorbeeld omdat jouw woning groter of kleiner is dan de woning van de buren.

Ik denk dat de afrekening servicekosten niet klopt. Hoe maak ik bezwaar?

Ben je het niet eens met de afrekening stookkosten? Of denk je dat de afrekening stookkosten niet klopt? Maak dan schriftelijk bezwaar.

  1. Stuur ons een bericht via het contactformulier.
  2. Schrijf op waarom je denkt dat de afrekening niet klopt. En stuur deze informatie mee.
  3. Wij onderzoeken of de afrekening klopt. En reageren zo snel mogelijk op jouw bezwaar.

Ben je het niet eens met onze beslissing? Vraag dan de Huurcommissie om hulp. Doe dit binnen 2 jaar na de afrekenperiode.


Andere veelgestelde vragen

Ik krijg huurtoeslag. Moet ik het nieuwe voorschot servicekosten zelf doorgeven aan de Belastingdienst?

Ja, geef het nieuwe bedrag voor servicekosten zelf door aan de Belastingdienst. Dit kan via Mijn toeslagen op belastingdienst.nl. Misschien krijg je door deze wijziging meer of minder huurtoeslag.

Wat zijn subsidiabele servicekosten? En waar kan ik deze vinden?

Subsidiabele servicekosten zijn servicekosten die je mag meetellen in de berekening van de huurtoeslag. Voor deze kosten geldt vaak een maximumbedrag.

Het gaat om 1 of meer van de deze servicekosten:

  • Schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten
  • Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimte
  • Kosten voor complexbeheer
  • Kosten voor bijvoorbeeld een recreatieruimte

Klik hier om jouw subsidiabele huur (inclusief servicekosten) te bekijken. Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst.

Verdient Woonbron geld aan de servicekosten?

Nee, Woonbron verdient geen geld aan de servicekosten. Wij brengen alleen de kosten in rekening die echt gemaakt zijn.

Wel mogen we administratiekosten vragen voor het verwerken en betalen van de energiefacturen. Dat staat in de Huurwet. Dit is 5% van de totale verbruikskosten, transportkosten, meetkosten en/of vastrecht van jouw woongebouw. Deze kosten worden per woning verdeeld.

Waarom betaal ik administratiekosten?

Woonbron zorgt voor de administratie van de servicekosten van jouw woongebouw. Dit kost geld. Daarom bestaan de stookkosten voor een klein deel uit administratiekosten.

Deze administratiekosten staan los op de afrekening. Vroeger waren de administratiekosten al verwerkt in jouw aandeel. Dat is nu anders. Deze kosten zijn niet nieuw. Volgens de wet mogen wij deze kosten in rekening brengen.


Laatste update: 20 februari 2024

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen?

Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.