Geplaatst op

Vanaf 1 februari 2024 gaat jouw voorschot servicekosten en/of stookkosten omhoog. Je krijgt hier deze week een e-mail of brief over. We begrijpen dat dit een vervelend bericht is.

Iedere maand betaal je een bedrag vooruit. Bijvoorbeeld voor de verwarming van je woning of bedrijfsruimte. Of voor de verlichting en schoonmaak in jouw gebouw.

Misschien heb je hier vragen over. Of wil je meer weten over het voorschot stookkosten. Daarom vind je hier het antwoord op de veelgestelde vragen over stookkosten. Wil je meer weten over het voorschot servicekosten? Kijk dan op deze pagina.

Lees het antwoord op veelgestelde vragen

De afgelopen jaren zijn stroom en gas flink duurder geworden
Ons energiecontract met lage prijzen is afgelopen. Dit contract was erg voordelig voor jou. In de tussentijd zijn veel dingen duurder geworden. We hebben een nieuw energiecontract afgesloten, maar de prijzen van onze energieleverancier zijn ook gestegen. En de compensatie van de overheid is gestopt. Daarom gaat jouw voorschot omhoog.

We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen
Dat doen we door nu jouw voorschot te verhogen. Neem meteen contact met ons op als betalen niet lukt. Dan zoeken we samen naar een oplossing. Hoe eerder je laat weten dat je problemen hebt met betalen, hoe beter we je kunnen helpen.

Dit is wat je zelf moet doen

  • Schrijven we iedere maand de huur automatisch van je rekening af? Of betaal je via iDEAL? Dan hoeft je zelf niets te doen. We passen het bedrag voor je aan.

  • Wordt je huur betaald via de sociale dienst of een andere instelling? Dan geef je zelf door wat je nieuwe huur (en misschien huurtoeslag) wordt.

  • Maak je zelf (automatisch) je huur over? Dan pas je zelf het bedrag aan.

Misschien maak je je zorgen over de gestegen energieprijzen
Dan is het fijn om te weten dat verschillende organisaties je kunnen adviseren en helpen. Bijvoorbeeld jouw gemeente, het sociaal wijkteam of een energiecoach. Kijk hier voor alle informatie. Daar lees je ook meer over betalen, besparen en uitleg over bijvoorbeeld de energietoeslag.

Overig nieuws

Resultaten Aedes benchmark 2025: stabiel met ruimte voor verbetering

Onlangs zijn de resultaten van de Aedes benchmark 2025 bekendgemaakt. Deze jaarlijkse vergelijking helpt woningcorporaties om van elkaar te leren en hun prestaties te verbeteren. De benchmark kijkt naar vijf onderdelen: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering, en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. De prestaties worden ingedeeld in klasse A (hoog), B (midden) en C (laag).
Lees meer

Gemeente Delft, woningcorporaties en huurraden ondertekenen prestatieafspraken 2026

Woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeente Delft hebben woensdag 17 december de lokale prestatieafspraken voor 2026 getekend. Samen met huurdersorganisaties en de gemeente maken woningcorporaties ieder jaar afspraken voor het komende jaar. Het gaat dan over onderwerpen zoals de woningvoorraad, nieuwbouw sociale huurwoningen, huurbeleid, verduurzaming en leefbaarheid.
Lees meer

Woonbron start sociale nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in Dordrecht

Woonbron is gestart met de nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in de Wielwijk. Het gebouw dat op de M.H. Trompweg stond, is in 2023 gesloopt. Het bestond uit 24 portieketagewoningen. De nieuwbouw bestaat uit 39 driekamerappartementen (van 68 m² tot 73 m²) in de sociale huur met lift. Op de begane grond komen drie speciaal aangepaste woningen. Deze woningen krijgen grotere kamers en een ruime badkamer, waardoor ze volledig rolstoeltoegankelijk zijn. De officiële start van de bouw – het leggen van de eerste vloerplaat - werd verricht door Arthur Oerlemans (directeur Woonbron), Wim van der Kruijff (wethouder gemeente Dordrecht) en Johan Krijgsman (directeur Waal) in aanwezigheid van de direct betrokkenen.
Lees meer