Zorgen over de hoge energiekosten?

De prijzen van gas, stroom en warmte zijn flink omhoog gegaan. Daar maken we ons zorgen over. Jij misschien ook.

We helpen je graag. Bijvoorbeeld met informatie en tips over betalen, besparen en uitleg over de energietoeslag.

Meer informatie en tips

Kom je moeilijk rond?

Of heb je moeite om de rekeningen te betalen? Je bent niet de enige! Woonbron en Geldfit werken samen om jou te helpen met je geldzaken. Met elkaar zorgen we dat jij grip op je geld krijgt en houdt. Doe de test en ontdek binnen 2 minuten wat jij kan doen. Je ontvangt tips en ziet waar je terecht kan voor hulp.

Doe de Geldfit-test

Over stookkosten

Wat zijn stookkosten?

Sommige woningen hebben geen eigen cv-ketel. In die woongebouwen zorgt een collectieve ketel, warmtenet of stadsverwarming voor de verwarming van de woningen.

Alle bewoners van deze woongebouwen betalen hiervoor iedere maand een bedrag vooruit. Dit noemen we het voorschot stookkosten. De hoogte van dit bedrag is een schatting. Die maken wij op basis van de kosten van het jaar ervoor en de verwachting van het volgende jaar. Omdat alle bewoners voor hun eigen verbruik moeten betalen, zijn er op de radiatoren in je woning meters geplaatst. Deze meters houden bij hoeveel energie je verbruikt.

Let op: heb je een eigen cv-ketel in je woning? Dan reken je alle kosten direct af met je energiebedrijf.

Is Woonbron mijn energieleverancier?

Je betaalt elke maand een voorschot aan Woonbron voor het gebruik van warmte. En krijgt ieder jaar een afrekening van ons. Wij zijn niet je energieleverancier. Je stookkosten worden wel door ons afgerekend. Op de afrekening staat hoeveel warmte je hebt gebruikt. En of je geld terugkrijgt, of juist moet bijbetalen.

Kan ik zelf een andere energieleverancier kiezen?

Nee, dit kan niet. Als je blokverwarming of collectieve stadsverwarming hebt, levert één energieleverancier gas of warmte aan het hele woongebouw. Wij kopen deze energie voor jou in. En jij krijgt ieder jaar een afrekening van ons.

Heb je een eigen elektriciteitsmeter? Of kook je nog op gas? Dan kun je voor dat deel wel zelf een energieleverancier kiezen.

Wat is het verschil tussen stook- en servicekosten?

Stookkosten worden soms verward met servicekosten. De afrekening servicekosten gebeurt apart en gaat over aanvullende diensten die wij leveren in de woongebouwen. Dat is bijvoorbeeld de verlichting van algemene ruimtes, schoonmaak, elektra voor de lift en complexbeheer.

Meer informatie over servicekosten

Verdient Woonbron geld aan de stookkosten?

Nee, Woonbron verdient geen geld aan de stookkosten. Wij brengen alleen de kosten in rekening die echt gemaakt zijn.

Wel mogen we administratiekosten vragen voor het verwerken en betalen van de energiefacturen. Dat staat in de Huurwet. Dit is 1% van de totale verbruikskosten, transportkosten, meetkosten en/of vastrecht van jouw woongebouw. Deze kosten worden per woning verdeeld.


Over het voorschot

Waarom gaat mijn voorschot vanaf 1 februari 2024 omhoog?

De afgelopen jaren zijn stroom, gas en warmte flink duurder geworden. Wat dat voor jou betekent, lees je hieronder per situatie.

Heb je blokverwarming op gas?
Je hebt in 2021, 2022 en 2023 voordeel gehad van deze lage prijzen. In de tussentijd zijn stroom en gas flink duurder geworden. We hebben een nieuw energiecontract afgesloten, maar de prijzen van onze energieleverancier zijn ook gestegen. En de compensatie van de overheid is gestopt.

We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen. Daarom gaat je voorschot vanaf 1 februari 2024 omhoog.

Heb je blokverwarming op stadsverwarming?
De prijs van warmte is gestegen. Deze prijs wordt ieder jaar opnieuw bepaald door de warmteleverancier. Wij hebben geen invloed op die prijs; warmteleveranciers bepalen één keer per jaar zelf de prijs van warmte. Hier zijn regels voor. Kijk voor meer informatie op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen. Daarom gaat je voorschot vanaf 1 februari 2024 omhoog.

Kan mijn voorschot omlaag?

Dit kan niet altijd. We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen. Daarom gaat je voorschot vanaf 1 februari 2024 omhoog. Maar misschien kom je door die verhoging in de problemen. Neem contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Hoe eerder je laat weten dat je problemen hebt met betalen van je huur of het voorschot stookkosten, hoe beter we je kunnen helpen.

Kan mijn voorschot omhoog?

In het nieuwe voorschot houden we rekening met bijvoorbeeld de actuele energieprijzen en je energieverbruik. Verhogen is dus niet altijd nodig. Is je energieverbruik veranderd, of gaat deze veranderen? Neem dan contact met ons op om je voorschot te verhogen.

Ik kan het nieuwe voorschot niet betalen. Wat nu?

Neem meteen contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Hoe eerder je laat weten dat je problemen hebt met betalen van je huur of het voorschot stookkosten, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn voorschot is op 1 april 2023 verlaagd, maar gaat nu weer omhoog. Hoe kan dat?

Dat komt door de compensatie voor de hoge energiekosten in 2023. Met deze compensatie hebben we jouw voorschot op 1 april 2023 verlaagd. Deze compensatie is gestopt in 2024.

Ons energiecontract met lage prijzen is afgelopen. Dit contract was erg voordelig voor jou. In de tussentijd zijn stroom en gas flink duurder geworden. We hebben een nieuw energiecontract afgesloten, maar de prijzen van onze energieleverancier zijn ook gestegen. Daarom gaat je voorschot omhoog.

We proberen te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen. Daarom gaat je voorschot op 1 februari 2024 omhoog.

Mijn voorschot is op 1 april 2023 verlaagd naar 1 euro. Klopt dat wel?

Ja, dat klopt. Dat komt door de compensatie voor de hoge energiekosten in 2023. Misschien zijn jouw stookkosten lager dan de compensatie. Dat betekent dat je bij de afrekening stookkosten geld terugkrijgt. Om ervoor te zorgen dat je niet in één keer veel geld terugkrijgt, maar juist iedere maand een beetje, hebben we jouw voorschot verlaagd naar 1 euro per maand.

Mijn huur is ineens hoger dan normaal. Hoe kan dat?

Vanaf 1 februari 2024 gaat jouw voorschot stookkosten omhoog. Je krijgt hier in januari een e-mail of brief over.

Dit voorschot betaal je samen met de huur. Daarom zie je rond 23 januari een nieuw bedrag staan als je inlogt op woonbron.nl, of als aangekondigde betaling in je bankieren app. Dit nieuwe bedrag is de huur inclusief jouw nieuwe voorschot stookkosten.

Ik heb geen afrekening gekregen, maar mijn voorschot is wel verhoogd. Kan dat?

Ja. Meestal passen we jouw voorschot stookkosten aan nadat je de afrekening stookkosten hebt gekregen. Maar door de gestegen energieprijzen verhogen we nu alvast jouw voorschot stookkosten. Zo proberen we te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen.


Over de afrekening

Wanneer krijg ik de afrekening stookkosten?
Eén keer per jaar rekenen we de stookkosten af. Wanneer je de afrekening krijgt, hangt af van het stookseizoen dat voor jouw woongebouw geldt:
  • 1 juli tot en met 30 juni (de meeste woongebouwen hebben dit stookseizoen)
  • 1 januari tot en met 31 december
  • 1 september tot en met 31 augustus
  • 1 juni tot en met 31 mei
Na afloop van het stookseizoen hebben we een half jaar de tijd om de afrekening te maken. Dit staat in de wet. Dus als het stookseizoen van 1 juli tot en met 30 juni is, krijg je de afrekening vóór 1 januari. Als het stookseizoen van 1 januari tot en met 31 december is, krijg je de afrekening vóór 1 juli.
Wat staat er in de afrekening stookkosten?

Elke maand heb je een bedrag vooruit betaald (voorschot). In de afrekening wordt dit totaal opgeteld bij, of afgetrokken van de echt gemaakte kosten. Op de afrekening zie je de warmte die je gebruikt hebt en het bedrag dat je daarvoor moet betalen. Dit zijn de verbruikskosten.

Naast de verbruikskosten moet je ook vaste kosten betalen. Dit zijn kosten zoals meterkosten, transportkosten of administratiekosten voor het meetbedrijf (ista, Techem of WMS). Soms worden gemeenschappelijke ruimtes, zoals een recreatiezaal, ook verwarmd door de collectieve cv-installatie. Deze kosten worden verdeeld over alle bewoners.

Waarom heb ik de afrekening stookkosten nog niet gekregen?

Na afloop van het stookseizoen hebben we een half jaar de tijd om de afrekening te maken. Dit staat in de wet. Dus als het stookseizoen van 1 juli tot en met 30 juni is, krijg jij de afrekening vóór 1 januari. Als het stookseizoen van 1 januari tot en met 31 december is, krijg je de afrekening vóór 1 juli.

Als we de afrekening niet op tijd kunnen versturen, dan melden we dat zo snel mogelijk. Twijfel je? Neem dan contact met ons op.

Ik heb mijn huur opgezegd. Wanneer krijg ik de afrekening stookkosten?

De afrekening stookkosten wordt ieder jaar gemaakt. Je krijgt de afrekening een half jaar na afloop van het stookseizoen. We rekenen niet tussentijds af.

Kunnen jullie meer uitleg geven over de afrekening?

ista heeft een handige uitleg gemaakt over de afrekening stookkosten. Of bekijk deze video. Misschien geeft deze uitleg antwoord op jouw vraag. Is dat niet zo? Neem dan contact op met het meetbedrijf.

Bekijk de uitleg

Contact met ista

Contact met Techem

Contact met WMS

Kan ik de afrekening ook digitaal bekijken?

Ja, dat kan. Op onze website kun je jouw post van Woonbron te bekijken. Daar staat ook de afrekening stookkosten tussen.

Mijn post bekijken

Kunnen jullie ook de oude afrekeningen sturen?

Nee, dat kan niet. Op onze website kun je jouw post van Woonbron te bekijken. Daar staan ook de oude afrekeningen tussen.

Mijn post bekijken

Op de afrekening staat een * bij het verbruik. Wat is dat?

Dat betekent dat het verbruik van deze meter niet bekend is. Daarom maakt het meetbedrijf een schatting van het verbruik. Denk je dat deze schatting niet klopt? Neem dan contact op met het meetbedrijf.

Contact met ista

Contact met Techem

Contact met WMS

Waarom betaal ik meer dan mijn buren?

Niet iedereen verbruikt evenveel warmte. En in sommige gevallen worden de vaste kosten gebaseerd op de oppervlakte van jouw woning. Dus als jouw woning groter is, betaal jij meer.

Ik heb mijn verwarming niet gebruikt, maar moet wel bijbetalen. Hoe kan dat?

Je betaalt niet alleen voor de kosten van verwarming en/of warm water, maar ook vaste kosten. Deze vaste kosten betaal je ook als je de verwarming niet gebruikt.

Misschien zijn de vaste kosten omhoog gegaan. Bijvoorbeeld omdat gas of warmte duurder is geworden. Je betaalt altijd een deel van de totale warmtekosten. Bijvoorbeeld omdat de leidingen door je woning lopen en altijd warm worden. Dit zijn de vaste kosten door leidingverlies.

Wat moet ik doen als ik denk dat de afrekening niet klopt?

Neem eerst contact op met het meetbedrijf. Zij kunnen zien of er misschien iets fout is gegaan.

Contact met ISTA

Contact met Techem

Contact met WMS

Waarom betaal ik administratiekosten?

Woonbron zorgt voor de administratie van de stookkosten van jouw woongebouw. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken en betalen van de energiefacturen. Dit kost geld. Daarom bestaan de stookkosten voor een klein deel uit administratiekosten.

De administratiekosten zijn 1% van de totale verbruikskosten, transportkosten en meetkosten van jouw woongebouw. Deze kosten worden per woning verdeeld. Dit staat in de wet.

Kan ik bezwaar maken?

Ben je het niet eens met de afrekening stookkosten? Of denk je dat de afrekening stookkosten niet klopt? Maak dan schriftelijk bezwaar.

  1. Stuur ons een bericht via het contactformulier.
  2. Schrijf op waarom je denkt dat de afrekening niet klopt. En stuur deze informatie mee.
  3. Wij onderzoeken of de afrekening klopt. En reageren zo snel mogelijk op jouw bezwaar.

Ben je het niet eens met onze beslissing? Vraag dan de Huurcommissie om hulp. Doe dit binnen 2 jaar na de afrekenperiode.

Over geld terugkrijgen of bijbetalen

Ik heb nog geen afrekening gekregen, maar er is al wel geld gestort of afgeschreven. Hoe kan dat?

Misschien is de afrekening stookkosten niet bij je aangekomen. Gelukkig kun je op onze website jouw post van Woonbron te bekijken. Daar staat ook de afrekening stookkosten tussen.

Mijn post bekijken

Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op. Dan sturen we de afrekening stookkosten opnieuw.

Ik krijg geld terug. Hoe werkt dat?

Je krijgt geld terug als de voorschotten die je hebt betaald hoger zijn dan de echte kosten. Het geld staat binnen 3 weken op je bankrekening.

Heb je een betaalachterstand, betalingsregeling of een zaak bij de deurwaarder? Dan halen wij dit bedrag van de achterstand af.

Wanneer krijg ik het geld terug?

Het geld staat binnen 3 weken op je bankrekening.

Waar kan ik mijn rekeningnummer doorgeven?

Dat kan via ons contactformulier. Stuur ook meteen de naam van de rekeninghouder mee.

Waarom krijg ik minder terug dan vorig jaar? Of waarom moet ik bijbetalen?

Misschien zijn de energietarieven hoger geworden. Of is je verbruik gestegen. Het kan ook zo zijn dat jouw voorschot stookkosten lager was dan een jaar geleden.

Hoe kan ik bijbetalen?

Het bedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven. Dit doen we alleen als je minder dan € 25,- moet bijbetalen.

Is het bedrag van deze afrekening hoger dan € 25,-? Betaal meteen via iDEAL. Of maak dit bedrag dan zelf over naar rekeningnummer NL42 RABO 0330 5744 26 op naam van Stichting Woonbron. Vermeld dan wel je klantnummer.

Kan je het bedrag niet in één keer betalen? Neem dan contact met ons op.

Ik kan het bedrag niet in 1 keer betalen. Wat nu?

Neem meteen contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

Over inzicht in verbruik

ista is mijn leverancier. Hoe krijg ik inzicht in mijn verbruik?

Maak gebruik van de app van ista om je verbruik in de gaten te houden. Dat werkt zo:

  1. Maak eerst een account aan via mijn.ista.nl. Hoe dit werkt, staat op deze flyer. Daarin lees je ook welke gegevens je nodig hebt. Bijvoorbeeld het meternummer en de meterstand.
  2. Download de app ista NL in de Apple App Store of de app Mijn ista in de Google Play Store en log in met jouw account.
  3. Open de app om jouw verbruik in de gaten te houden

Jouw verbruik wordt regelmatig bijgewerkt.

Ik heb een vraag over de app, of de app werkt niet. Wat nu?

Neem contact op met het meetbedrijf, zij kunnen je verder helpen:

Contact met ista

Contact met Techem

Contact met WMS

Over verwarming

Wat is blokverwarming?

Bij blokverwarming heeft het woongebouw één grote ketel. Dit wordt ook wel collectieve verwarming genoemd. Vanaf de ketel lopen buizen met warm water naar alle radiatoren in de woningen. Of naar de vloerverwarming. Op die manier worden de woningen verwarmd.

Blokverwarming herken je in de woning aan de metertjes op de verwarming (radiatoren). Of misschien heb je een aparte doorstroommeter. Deze houden jouw verbruik bij. Voor warm water heeft jouw woongebouw een grote boiler (ook wel een collectieve warmwatervoorziening genoemd). Soms heb je zelf een boiler.

De blokverwarming is zo ingesteld dat de verwarming steeds warmer wordt als het buiten kouder wordt.

Meer informatie over blokverwarming

Wat is stadsverwarming?

Stadsverwarming is een netwerk van leidingen onder de grond. Dit wordt ook wel restwarmte of een warmtenet genoemd. Door die leidingen stroomt warm water. Dat warme water wordt gebruikt om jouw woning te verwarmen met radiatoren of vloerverwarming.

Stadsverwarming herken je aan de meter in de meterkast. Dit noemen we ook wel een verdeelset. Soms is er één verdeelset voor het hele woongebouw. Dan heb je metertjes op de radiatoren. Deze houden jouw verbruik bij.

Meer informatie over stadsverwarming

Kan de blokverwarming eerder aan?

Wanneer de blokverwarming aan gaat verschilt per gebouw. We kunnen de instelling van blokverwarming niet zomaar veranderen. Dit heeft namelijk invloed op de stookkosten voor iedereen in jouw gebouw. Pas als 70% van de bewoners zegt de instelling te willen veranderen, kunnen wij de instelling veranderen.

Bijna alle ketels hebben een vaste stooklijn. Dat betekent dat de ketel steeds harder gaat branden aks het buiten kouder wordt.

Is het buiten koud, maar wordt jouw woning niet goed warm? Dan is er misschien iets kapot. Meld je reparatie via onze website.

Reparatie melden

Laatste update: 20 februari 2024

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen?

Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.