Modernisering en duurzame maatregelen zorgen ervoor dat onze huurders in de Mozartflat fijn en energiezuinig wonen. Daarbij is de Mozartflat straks het eerste bestaande woongebouw van Woonbron in Delft dat alvast klaar is voor een aardgasvrije toekomst. In 2022 voegen we de daad bij het woord en voeren we alle werkzaamheden uit.
Wat gaan we doen?
Aan de buitenzijde zijn de meeste werkzaamheden gericht op onderhoud en modernisering van de uitstraling van het woongebouw. Daarnaast zorgen isolerende maatregelen ervoor dat er minder warmteverlies is. De energieprestatie verbetert naar een A-label. Onze bewoners hebben in de woning meer warmtecomfort en wonen energiezuiniger.
De gasvoorziening van het woongebouw passen we aan zodat er in de toekomst eenvoudig een aansluiting gemaakt kan worden op een warmtenet. Na de uitvoering is er geen kookgas meer in de woningen. Deze overstap naar elektrisch koken is veilig en noodzakelijk voor een duurzame toekomst. Om onze huurders daarbij te ondersteunen, krijgen zij een elektrisch kooktoestel en bijbehorende pannen.
Naast deze aanpassing, zijn de werkzaamheden in de woningen vooral gericht op de verbetering van het wooncomfort en de veiligheid. Door het toepassen van mechanische ventilatie, kunststof kozijnen met isolerend glas, (geluid reducerende) roosters en door een nieuw warmte- en warmwaterdistributiesysteem wat zorgt voor aangenaam comfort met snel warm water.
Onder downloads staan alle afzonderlijke maatregelen benoemd in ons Voorstel voor de aanpak.
Extra keuzemogelijkheden
Sommige bewonerswensen zijn niet in onze aanpak meegenomen. Denk aan een extra hor of bijvoorbeeld een beugel in het toilet. Wij snappen goed dat deze aanpassingen voor sommigen juist het woonplezier vergroten. Daarom kunnen bewoners ervoor kiezen om voor eigen rekening een extra maatregel uit de keuzekaart in de woning uit te laten voeren.
Ontzorgen tijdens overlast
De werkzaamheden kunnen in bewoonde staat worden uitgevoerd. Ingrijpende werkzaamheden zonder overlast zijn helaas niet mogelijk. Hoewel de aannemer ongeveer 6 werkdagen te gast is in de woning, zullen de werkgeluiden en -activiteiten gedurende de totaalaanpak in het gebouw voortdurend merkbaar zijn. In een proefwoning hebben we alvast ervaring opgedaan wat de werkzaamheden voor onze bewoners betekenen en hoe we de overlast zoveel mogelijk kunnen beperken.
De Mozartflat telt 196 woning verdeeld over 14 etages. Per etage zijn er aan weerszijden van de hal/liftruimte 7 woningen (14 in totaal). Om de overlast zo beperkt mogelijk te houden, gaan we de werkzaamheden gefaseerd uitvoeren.
Gefaseerde aanpak
In februari starten de werkzaamheden in de flat. Deze zijn in eerste instantie vooral gericht op de schil en voorbereidingen voor het nieuwe warmtedistributiesysteem. In april, als het minder koud buiten is, starten we aan de linkerzijde, vanaf de voorkant van het woongebouw gezien, aan de woningen. Volgens planning zijn alle werkzaamheden aan deze zijde van het woongebouw voor de bouwvak afgerond en start na deze vakantie al het werk aan de rechterzijde van het woongebouw.
Maatwerk
De aannemer zorgt voor folie waarmee het meubilair kan worden afgedekt. In de woning komt tijdelijk een mobiel toilet. Als dat nodig is, zorgen we voor andere tijdelijke voorzieningen om de werkperiode te overbruggen. In de buurt van de Mozartflat is een huiskamer als rustruimte en/of werkruimte waar bewoners welkom zijn om tot rust te komen met een kop koffie of thee. Met bewoners die tijdens onze aanwezigheid om gezondheidsreden niet thuis kunnen verblijven, maken wij maatwerkafspraken om deze tijd te overbruggen.
Verder zorgen we voor de een tijdelijke opslag van spullen uit de berging. Ook bieden we als service, als dat nodig is, hulp bij het verplaatsen van spullen, het weghalen en terughangen van gordijnrails of andere kleine klusjes. Bewoners kunnen deze hulpvraag doorgeven aan de bewonersbegeleider. Tot slot ontvangen alle bewoners na afloop van alle werkzaamheden een vaste vergoeding voor kleine aanpassingen, warmte verlies of andere kleine ongemakken.
Participatie
Woonbron maakt graag werk van goed wonen en tevreden huurders. Om in onze aanpak van het gebouw de juiste dingen te doen, hebben we eerst alle bewoners thuis bezocht en een vragenlijst afgenomen. Omdat er in de Mozartflat geen bewonersvertegenwoordiging was, is toen meteen de belangstelling voor deelname aan het bewonerspanel gepolst. De animo was groot. In het bewonerspanel was uiteindelijk van elke etage 'de stem' vertegenwoordigd. Samen met dit panel zijn wij aan de slag gegaan met de verdere uitwerking. Van een programma van bewonerswensen tot aan het voorstel voor de aanpak aan alle huurders. Uiteindelijk is 80% van de bewoners akkoord met de isolerende maatregelen en gevraagde huurverhoging en maar liefst 85% enthousiast over de voorgestelde kleurwijziging. Bij de selectie van de aannemer was een afvaardiging van dit bewonerspanel betrokken.
Europese subsidie
Door de technische aanpassingen aan het woongebouw om een aansluiting in de toekomst op het warmtenet mogelijk te maken, kan de aanpak in 2022 rekenen op subsidie van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Dat is de reden waarom wij het logo van de Europese Unie op onze algemene uitingen over aanpak plaatsen.
Downloads
- Nieuwsbrief (april 2023)
- Nieuwsbrief (december 2022)
- Nieuwsbrief (september 2022)
- Nieuwsbrief (juli 2022)
- Nieuwsbrief (juni 2022)
- Voorstel aanpak
- Akkoordverklaring
- Bewonersinformatieboekje
- Keuzeboekje
- Keuzekaart
- Hulpkaart
- Persbericht: Mozartflat straks in nieuw jasje en klaar voor een aardgasvrije toekomst (februari 2022)
- Persbericht: Duurzame Mozartflat straalt (juli 2023)