In onze algemene huurvoorwaarden staat wat je van ons kunt verwachten
Bijvoorbeeld dat wij problemen in of bij je woning oplossen als dat nodig is. En wat wij van jou verwachten. Bijvoorbeeld dat je niet voor overlast zorgt. En altijd op tijd de huur betaalt.
In de algemene huurvoorwaarden staan de afspraken over het gebruik van jouw woning. Deze voorwaarden zijn onderdeel van de huurovereenkomst.
Er zijn een paar dingen die je moet weten:
Er zijn verschillende soorten huurcontracten
Bijvoorbeeld tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang je de woning kunt huren. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.
De mogelijkheden voor huurverhoging worden bepaald door de minister. Die stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de huur mag worden verhoogd. De maximaal redelijke huurprijs kun je zelf controleren via de Huurprijscheck van de Huurcommissie. Let op: het gaat om de kale huurprijs. Dat is de huur zonder het voorschot stookkosten of servicekosten.
We repareren gebreken aan jouw woning
Dit doen we als je dat aan ons vraagt. Bijvoorbeeld na het melden van een reparatie. We hoeven dit niet te doen in deze gevallen:
Als het gebrek door jouw schuld is ontstaan.
Als het gaat om kleine en simpele reparaties die je zelf betaalt. Welke reparaties dat zijn lees je in het besluit kleine herstellingen.
Als het niet mogelijk is om het gebrek te repareren.
Als de reparatie te duur is. En als het niet redelijk is om herstel of vervanging te vragen.
Op Rijksoverheid.nl staat welke kosten voor jou zijn, en welke voor ons.
Heb je zelf iets aan je woning veranderd? Dan betaal je zelf voor de werkzaamheden en het onderhoud. Heb je vooraf geen toestemming gevraagd voor de verandering? Dan kunnen wij je vragen om de verandering weer te verwijderen.
Meer lezen over zelf klussen
Je betaalt geen waarborgsom
Hier zijn we lang geleden mee gestopt. Als je ooit een borg hebt betaald, dan is deze in het verleden teruggestort. Soms betaal je wel borg voor bijvoorbeeld een parkeerzender.
Als je niet tevreden bent over Woonbron
Als klant van Woonbron heb je recht op een fijn huis en goede service. Problemen lossen we zo snel mogelijk op. Onze medewerkers werken hier iedere dag hard aan. Maar soms gaat er iets mis. Of misschien zijn we het niet met elkaar eens over een belangrijk onderwerp. Dan kun je een klacht melden.
Meer lezen over klachten
Soms lukt het niet om samen een oplossing te vinden. Vraag Het Juridisch Loket om advies. Het is fijn om te weten dat ook andere organisaties je kunnen helpen:
Voor klachten over onze dienstverlening ga je naar de Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland.
Voor klachten over de woningtoewijzing kun je terecht bij:
Rotterdam en Spijkenisse: Bezwarencommissie Huisvesting regio Rotterdam
Delft: Regionale Klachtencommissie Woonruimteverdeling Haaglanden
Vanaf 1 januari 2024 heeft iedere gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders. Iedere huurder kan daar terecht.
In sommige gevallen kun je ook naar de Huurcommissie of de kantonrechter. Kijk op Rijksoverheid.nl voor meer informatie.